zondag 8 mei 2016

Moederloos moederdag

Vandaag moederdag....
Dertien jaar geleden zorgde onze oudste zoon er voor dat ik moeder mocht zijn.
Moeder. Zorgen voor iemand waar ik al een hele tijd naar verlangde. Verlangen naar iemand die je niet kent, je niet weet hoe het zal zijn, maar dat verlangen was zo intens groot.
Z'n anderhalf jaar voor de komst van onze oudste kreeg ik een miskraam. we dachten dat we ouders zouden worden maar dat geluk ging na 10 weken stuk. Het verlangen nam niet af maar juist toe.
We mochten wederom zwanger raken en God gaf ons een prachtige zoon.
twee jaar daarna mochten we wederom een zoon ontvangen. Dubbel moeder zijn. Dat geluk, intense geluk nogmaals beleven. De moederdagen kwamen en werden gevierd.
Uitgebreid gevierd. Zo intens dankbaar dat ik moeder mag zijn.


Ons gezin was echter niet compleet en jaren was er een groot verlangen.
Een intens groot verlangen wat niet vervuld leek te worden.
In die zeven jaren die volgende zonder zwangerschap heb ik mij elke moederdag afgevraagd hoe het zou moeten zijn voor vrouwen die geen moeder zijn geworden. Voor vrouwen die zo erg verlangde naar het moederschap. Hoe het zou zijn voor vrouwen die verlangde naar een partner die niet op hun pad kwam om een gezin mee te stichten.

Juist in die zeven jaren waren de moederdagen heel dubbel voor mij.
Ik ben moeder en daar ben ik mega dankbaar voor. Toch kon ik mij inleven in de vrouwen met dat verlangen. Zelf hadden we het verlangen om nogmaals moeder, ouder te worden. Wij waren al gezegend met twee prachtige kinderen maar wat als....

Moederdag....

Inmiddels is na die zeven jaar onze grootste wens verhoord en hebben we een prachtige dochter mogen ontvangen. Ze is inmiddels 4 jaar en een grote verrijking binnen ons gezin.

Maar moederdag blijft altijd twee kanten hebben...
Wat als....

En dan nog de andere kant.
Wat als je moeder er niet meer is. Je nog zo graag even langs je moeder had willen gaan vandaag om haar te vertellen hoeveel je van haar houd, hoe dankbaar dat je bent dat jij haar dochter/zoon mag zijn.
Je moeder verliezen op je 18e of pas op je 68e. Het blijft je moeder. En ook dan zal deze dag anders zijn dan hoe ze waren.

Op moederdag probeer ik mij daar elk jaar weer bewust van te zijn dat moeder zijn een heel bijzonder goed is. Dat ik intens dankbaar mag zijn dat ik het moederschap mag ervaren. Maar ook dat ik dankbaar mag zijn dat ik mijn eigen moeder nog hier op aarde bij me heb.
Dat ik alles met haar nog kan bespreken en dat ik tegen haar mag en kan zeggen hoeveel ik van haar houd en hoezeer ik haar bewonder in wat ze voor ons gezin heeft gedaan en nog steeds doet.
Dankbaar dat ik een schoonmoeder heb. Zij gaf het leven aan mijn hubbie. Zij heeft hem opgevoed, groot gebracht. Zonder haar had ik mijn hubbie niet gehad. Dankbaar dat zij hem heeft gedragen, voor hem heeft gezorgd.

Moederdag een dag met vele kanten. Een dag om niet alleen bij je eigen gezinnetje stil te zijn maar ook om je heen te kijken naar al die vrouwen om je heen.
Alleen of met vele om hun heen....
Vrouwen, God heeft ons vrouwen mooi gemaakt!
Dank u Here Jezus dat u mij moeder maakte van drie prachtige mooie kinderen.
Dank u dat U er bij was toen ik moeder was, dat u er bij bent nu ik moeder ben, dat U er bij zal zijn als....

Moederdag....
Geniet van deze bijzondere dag mooie vrouwen....
Weet dat ookal ben je geen moeder, er vrouwen zullen zijn die vandaag extra aan jullie denken.
Mijn gebed is vandaag voor jullie. Ik wens jullie Gods onmisbare zegen toe voor vandaag....

Liefs Zus en Trijntje

1 opmerking:

  1. Mooi dat je zo dankbaar kan genieten. En lief van je dat ook stilstaat bij de vrouwen die dit niet hebben; ik ben er namelijk 1 van. Had dolgraag een gezin gehad, maar ontmoette mijn lief te laat. Mijn eigen moeder kan hij niet meer ontmoeten want zij overleed 10,5 jaar geleden. Ik was volwassen maar als single was het een extra gemis.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter ....