dinsdag 3 februari 2015

Praten over en met je man....

Daar gaan we dan op weg naar HSK.
Samen dit keer.
Deze dag mocht ik mee om eens samen te praten. Samen over de situatie waarin mijn hubbie nu zit.
Waar ik dus ook in zit.

Wat was dat moeilijk zeg.
Gelukkig praten we samen over alles. Is in ons gezin altijd alles bespreekbaar.
Toch zijn er dingen die op de een of andere reden nu niet bij hem binnen lijken te komen.
Dingen die voor mij op dit moment zwaar zijn, waar ik mee worstel...
Over alles kan ik wel met hem praten op dit moment, maar niet alles komt binnen.

Daar mochten we nu samen met een ander over praten.
Dat is nog knap lastig zeg.
Waar begin je, wat zeg je wel, wat niet, hoe zeg je dingen, hoe kwets je niemand....

Zenuwachtig maar samen met mijn Hemelse Vader ben ik het gesprek in gegaan.
En het was heel erg goed!
Echt!!
Vooraf wel over nagedacht wat ik wilde zeggen, maar op het moment zelf kwam alles er zo rustig en zo duidelijk uit.
Hier ben ik echt heel erg dankbaar voor.







Een aantal weken geleden kwam ik een "lijstje" tegen met dingen die je kunt doen wanneer je man je soms "Ahhh" maakt.
Het is wel echt Amerikaans want in nederland kom je maar weinig lijstjes tegen zoals op deze site.
Het komt van de site van http://timewarpwife.com/
Een Engelstalige site...
Dat is soms dan wel weer lastig omdat mijn Engels niet heel erg optimaal is. Soms zit ik dus met de vertaalmachine er naast te lezen. Elke keer weer schrijft ze over zulke sprekende onderwerpen.
Dit lijstje was er een van waar ik de afgelopen tijd mee aan de stoei ben gegaan.
Tien punten die je kunt doen als je soms denkt "Ahhhh"

Stap 1 is wacht tot je bent afgekoeld voordat je iets tegen hem zegt of voordat je iets doet.
Een echte goede eerste stap.
(Hiermee moet ik echt aan de gang want echt ik reageer nogal snel en impulsief vaak op situaties, dit is echt z'n ouderwets tot tien tellen moment)

2. Bid erover. Ja,echt bidden.
Gebed kan je ziel/je hart zacht maken en duidelijkheid geven in je denken.
Bidden voor hem en bidden voor jezelf.
(gelukkig bid ik veel, dat mocht ik leren van mijn oma Trijntje...)

3. Bepaal of het is de moeite waard is om voor te "vechten".
Het kan zomaar iets zijn wat jij op dat moment heel erg vind, maar achteraf gewoon een klein iets is...

Zo niet...

4. Geef dan een duidelijke omschrijving van wat jij het probleem vind. Misschien was het slechts een "klein" ding, maar als het belangrijk is voor jou wees dan duidelijk in het waarom het belangrijk voor je is.

5. Doe alles in liefde. Dus niet op hem af gaan met vuur in je ogen. (denk om stap 1!!)

6. Wees bereid om te luisteren. Misschien heeft hij zijn eigen kant aan het verhaal. Hoor hem ook, luister naar wat hij echt te zeggen heeft.

7. Geef hem tijd. Tijd die hij misschien nodig heeft om na te denken over wat er allemaal is gezegd en gebeurd. (en blijf bidden terwijl hij denkt !).

8. Wees klaar om te vergeven. (God vergeeft ons elke keer weer en vraagt ons ook te vergeven, wees daar klaar voor.)

9. Laat het gaan.
Begin er niet over de volgende keer dat het misschien weer gebeurt.
(Dit is denk ik wel een vrouwendingetje: het er steeds er weer over hebben... Dit is echt een leer proces voor mij)

10. Kies elke keer weer voor de volle 100% opnieuw voor hem....

Hopelijk bent je niet als ik. Misschien ben je nooit gefrustreerd over hoe dingen gaan en gaat het tussen jullie altijd van een leie dakje.
Dan schrijf ik dit stukje voor degene die soms net als ik worstelen met hoe we het beste bepaalde situaties kunnen oppakken. Daar hebben we de spagaat weer waar ik mijn vorige blog over schreef.

De afgelopen tijd ben ik dus met deze tien punten aan de slag gegaan.
Niet dat mijn hubbie mij nou "gek of Ahhhh" maakt met hoe hij nu in zijn vel zit, maar soms lees je dingen die je aan het denken zetten....

Vooral de punten: Er niet steeds op terug komen als het weer eens mis gaat en het relativeren van de dingen zoals ze zijn, hebben mij echt wel op weg geholpen.
Door deze lijst ben ik bij bepaalde situaties toch eerst meer gaan nadenken;
Oke wat is hier nu aan de hand, wat verwacht ik nu van hem, is dat eerlijk of...
En bidden. Elke keer weer alles bij God neerleggen. Eke dag, elke ochtend en elke avond weer opnieuw.
God vind het fijn als we hem betrekken in alle facetten van ons leven, dus waarom niet in de dingen waar we soms mee worstelen.

Ongelooflijk veel hou ik van mijn hubbie...
Nooit zal ik er ook maar een seconde over nadenken om het bijltje er bij neer te gooien.
Toch zeg ik ook niet dat het huwelijk altijd maar makkelijk is.
Onze trouwtekst is de tekst over het drievoudig snoer.
Zo intens dankbaar ben ik dat we samen met God een drievoudig koord mogen vormen.
Samen met God kunnen we alle stormen en hobbeltjes aan....

Het gesprek van vandaag was zwaar, maar het heeft mij, en ik weet zeker mn hubbie ook, ook heel erg veel gebracht.
Samen aan de slag,

Samen met z'n drieën!


Liefs Zus en Trijntje



2 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor je heel erg open blog. Er staan zoveel punten in die me raken van binnen. Bijvoorbeeld: Wees bereid om te luisteren. Nou heb ik een man die heel goed luisteren kan, ook als ik verward klink. Maar ik wil daar zelf in groeien en bloeien. Een huwelijk is niet altijd gemakkelijk, dat ben ik met je eens. Maar er is echt een Derde bij. Als we het niet meer zien zitten, weet Hij er raad mee, op de één of andere manier. Sterkte met alles!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik kan alleen maar zegen Amen! veel zegen.... Liefs Zus en Trijntje

      Verwijderen

Laat gerust een berichtje achter ....