dinsdag 18 september 2018

welk niveau ben jij?

Handen aan het bed.
Wat is er toch een tekort aan handen....

Echt ik verbaas mij er over dat de niveaus maar omhoog moeten.

Laatst een niveau 6 stagiair bij ons in het verpleeghuis.
Nee, die wil absoluut niet in een verpleeghuis werken.
Heeft dus ook niets met de doelgroep, maar werkt wel 4 dagen in de week.
Wil het liefst alleen de pillen delen, want ja dat is nog enigsinds iets wat ze leuk vind om te doen.
 Maar echt zorgen. Echt er voor iemand zijn. Een hand vastpakken, een mond afvegen of een neus snuiten... Nee dat is ... ja het lijkt echt of degene dat 'te laag' vind.
Verdrietig vind ik die ontwikkeling.
Want ja ook in het verpleeghuis vragen ze niveau 4 en 5.
Onaardig gezegd die willen niet in een verpleeghuis werken.
Die jonge mensen willen het ziekenhuis in. de dynamiek in en geef ze eens ongelijk.

Als ik dan hoor dat iemand die zo graag zorgt, zo goed met de doelgroep om kan gaan, zo liefdevol is maar het niet redt om niveau 3 te doen dan breekt mijn hart als je hoort dat diegene nu in een bakkerij gaat werken. Puur omdat de eisen die gesteld worden te hoog voor haar zijn.
Maar haar hart ligt in de oudere zorg en niet in de broodjes.
Dan gaat er toch iets mis....

Zoveel flexwerkers.
En ja ik ben er zelf ook eentje geweest.
Maar niet voor jaren en jaren.
Flexwerkers zijn fijn, zijn soms een uitkomst maar als je nu om je heen kijkt en er soms hele afdelingen gedraaid worden door amper vast personeel en heel veel flexers.
Hoe waarborg je dan nog goede zorg.
Hoe waarborg je dan liefdevolle, stabiele zorg.

Wat als mijn moeder of vader zover is om niet langer alleen thuis te kunnen wonen wat dan...
Wil ik wel dat ze in een verpleeghuis komen te wonen.
Als je mij dat nu vraagt zeg ik ohhh nee, geen haar op mijn hoofd die daar over denkt.
Maar wat dan.

Kwalitatief goed personeel hoeft niet altijd niveau 4, 5 of zelfs 6 te hebben.
Liefdevolle handen hebben misschien niveau 2.
en dan zuinig zijn op goed personeel.
ook dat is ver te zoeken tegenwoordig.
Want ach, dan gaan ze toch weg als ze willen.
Maar wat of wie komt er voor terug.
Goed personeel ligt niet voor het oprapen,
maar als je ze eenmaal hebt wees er dan wel zuinig op.
Investeer in ze, laat zien dat je ze waardeert.

Er valt alleen daar al zoveel te halen.
Wees blij met een mens die graag zorgt, niveau 2 aan papieren heeft maar zich voor de volle 100% inzet voor de mens die in het verpleeghuis zit. wees dankbaar dat er mensen zijn die willen zorgen met hun hele hart. Die niet hele dagen op kantoor willen zitten om van alles te regelen, maar die die neus willen afvegen of de billen willen afvegen van 'onze'kwetsbare oudere....

officieel ben ik een niveau 3, maar ben werkzaam als zijnde een niveau 2.
Dat komt omdat ik 8 jaar uit het vak geweest ben om thuis te zorgen voor mijn gezin....
Laat mij maar lekker niveau 2 zijn voorlopig.
Dan mag ik zorgen, dan hoef ik niet allerlei besprekingen bij te wonen, uren op kantoor door te Brengen, dan mag ik zorgen.
Zorgen zoals zorgen bedoel is.
Met een arm, een lach en ja soms zelfs de traan.
Ik ben een trotse niveau 2.
En als dat straks niet meer mag.....

Ik kan altijd nog kijken of ze me dan bij de bakker willen hebben....

Liefs Zus en Trijntje






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een berichtje achter ....