donderdag 26 maart 2015

Luisterend bidden

Gisteravond was de eerste avond van de cursus luisterend bidden.
De cursus bestaat uit vier avonden van elk 2,5 uur.
Voorwaarde 1 was dat voor mij, want dit was en is prima te overzien.
Vier avonden dat lukt me.
Huiswerk ja dat zou er ook aan vast zitten... Prima, voor 4 avonden ook prima te doen.

Door een stel kennissen werd ik keurig op tijd opgehaald. Eerst beginnen met een bakje koffie. De groep bestond uit 15 personen inclusief mijzelf. Was wel de vreemde eend in de bijt. Iedereen kwam uit dezelfde gemeente en kende elkaar dus goed. Alleen ik kwam uit een andere gemeente en kon dus alleen het stel kennissen.
Prima vind ik dat. Ook wel lekker eigenlijk een beetje anoniem zijn in een groep.

De cursusleidster was een prettige persoon om naar te luisteren.

Nu maakte ik al geruime tijd gebruik van het stilte dagboek van Mirjam vd Vegt
http://www.mirjamvandervegt.nl/
Haar Boek vind ik zeer prettig in gebruik en door haar stilte tour met Ronald Koops had ik destijds al meer geleerd over de stilte en het leren luisteren.

Met die achtergrond stapte ik de avond in.
Luisterend naar bijbelgedeelte, wat hoor je er in, wat zegt dit gedeelte jou.
Vragen als wat ik jou lievelings gedeelte uit de bijbel en waarom. Niet alleen het andwoord: nou omdat ik er zoveel aan heb of ja dat is het al heel lang, maar echt het waarom. Waarom specifiek dit gedeelte. Wat maakt dit gedeelte of deze tekst nou voor jou speciaal.

Veel stilte, lezen denken, schrijven en over spreken. Een echte inleiding zeg maar. Voor sommige waren de eerste 5 minuten stilte al vreselijk lang. Toen we later 10 minuten stil stonden bij een tekst was dat voor sommige heel zwaar. Stilte is iets wat wij zo weinig meemaken, of ervaren. Echte stilte. Het moment proeven, ruiken, ervaren met al je zintuigen. Gods Liefde inademen en alle zorgen uitademen zei Thalita Nawijn een keer. En zo ervaar ik die stilte periode elke keer weer.

Volgende keer gaan we het hebben over het opzetten van je gebedsmap.
Iets waar ik persoonlijk (niet zo uitgebreid) wel denk wat mee te kunnen.
Binnen ons gezin hebben we het veel over het gebed en staat het gebed ook echt centraal.
Ook kijkend naar wat is er met onze gebeden gebeurd. We walsen zo snel door vaak over de dingen die we aan Jezus hebben voorgelegd. Heer wilt u ons helpen met, bij....
Maar wanneer iets dan heel fijn of goed i gegaan vergeten we vaak God te danken voor hetgeen Hij bewerkstelligd heeft.
God gebruikt ons, stuurt ons, luisterend naar ons. Nu hoop ik nog meer naar hem te leren luisteren....

Als laatste kregen we de tekst uit Numeri 6 vers 23 tot 26 mee.
Wees daar eens stil over. Kijk eens wat deze tekst die je misschien elke week in de kerk hoort, wat deze tekst tegen jou zegt.

Mijn pen gepakt en als eerste de tekst over geschreven.
Nog eens gelezen en nog eens.....
Er naar gekeken en opeens op de plekken waar u stond schreef ik mijn eigen naam op.

De Here zegent ....

























De Here zegent jou! hij beschermt jou! Hij zal jou genadig zijn!
Prachtig om te lezen.... Vul je naam maar eens in... Prachtig!
Elke week weer horen wij inderdaad deze tekst bij het verlaten van de kerk, elke week weer luister je naar het woord u.
Maar hoe zal ik er zondag nu naar luisteren??


Liefs Zus en Trijntje

2 opmerkingen:

  1. Interessant. Ik vind die AƤronitische zegen altijd heel indrukwekkend en krachtig. Ik vind in de oude vertaling zo mooi: De Heere verheffe Zijn aangezicht over u. Dat licht het dichts bij het Hebreeuws. Aangezicht verheffen: iemand aankijken, oogcontact zoeken. En dat doe Hij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Idd Ariella, bij ons in de gemeente klinken ook die oude woorden nog regelmatig.... Prachtig.... maar vaak ook zo overheen luisterend. Nu kwam het even heel erg binnen dat het ook echt tegen mij als persoon gezegd wordt... Ik luister er nu anders naar.....
    Soms heb je dat nodig dat iets, soms voor de zoveelste keer, uitgelegd word.
    Nu worden oude woorden weer als nieuw!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter ....