zondag 6 december 2015

Kerst Voorbereidingen Tag

Van Ilse kreeg ik al even geleden een Tag.
Ik moest het eerst even lezen want wat het was, ik wist het eerlijk gezegd niet 1, 2, 3.
Eerst wilde ik mijn adventkalender af hebben dus het duurde even, maar ik ben er toch voor gaan zitten. Bij deze dan mijn antwoorden op de vragen...


Hoe lang nog voordat het kerst is?

Vandaag tweede advent dus nog 19 dagen.

Op een schaal van 1 t/m 10, hoe erg kijk jij uit naar kerst?

Dat weet ik eigenlijk niet echt.... mijn hart zegt direct een 10! ik hou van deze periode. Heerlijk in huis. Gezelligheid met elkaar. Bezig zijn met kerst als gezin. De adventkalender waar we als gezin mee aan de slag zijn gegaan. In onze gemeente bezig met toewerken, toeleven naar kerst. Ik hou er van.
Maar mijn hoofd zegt een 3 of 4.... Omdat het op dit moment niet goed gaat met onze middelste kanjer zie ik er ook als een berg tegen op. De medicijnen die niet werken tot nu toe, de onzekerheid die alles met zich mee brengt. Hoe zal het gaan? Al die drukte voor hem, al die wisselende dingen die van hem verwacht worden. Familie bezoek, verjaardag van zijn broer....
Ik zie er echt tegen op dit jaar. 
Dit jaar "vieren" we kerst met mijn familie... nog niet afgesproken waar en wanneer... 
Met mijn schoonfamilie hebben we wel inmiddels afgesproken. 
Sint was bij mijn schoonzus, kerst is dan bij ons....

Ik denk dat ik maar vanaf morgen op zoek ga naar wat en hoe we gaan eten enzovoort.... 

als je het mij vraagt zitten mijn gevoel en verstand dus niet op een lijn qua kerst....
Ik heb al wat kerstfilms op gezocht die de kids kunnen kijken, nu de rest nog voorbereiden.

Wanneer zet jij de kerstboom op?

Das een goeie! De dozen met kerstspullen zijn al even beneden en het eerste project is al afgerond:) 
Kerst op de wc is af.... 
We hebben graag een boom met kluit in huis. 
Vorig jaar heeft de boom t niet overleefd dus er moet een nieuwe komen.... Die moet nog even gehaald worden. 
Niet z'n grote hoor.... 
We tuigen hem altijd op met het hele gezin. 
En elk jaar hangt er onderin een belletje. Net als bij mij vroeger thuis. Dat was het belletje van mijn vader. 
Zelf hebben we een ander belletje gekocht en hangt deze elk jaar wee onder in de boom. De kids klingelen er elke dag wel even aan.... Dat is echt traditie. 
Dat doet mij aan mijn kindertijd terug denken.

Hoe ziet jou ideale boom er uit?

Ideaal....
het mag best een gek ding zijn. Daar hou ik wel van.
We hebben een jaar er zelf een afgezaagd bij staats bosbeheer. Dat was geweldig om te doen met de kinderen. Maar eigenlijk te ver rijden (ruim een uur) om een boom te halen. Dat doen we dus niet meer. Nu kopen we een boom met kluit, in de hoop dat hij het elk jaar overleeft, maar dat is nog niet vaak gebeurd helaas.
We hebben altijd dezelfde soort ballen in de boom hangen. ouderwetse zilveren ballen.
Ouderwetse slingers, vogeltjes belletjes, ik hou er van....
En een piek! 

Wat is jou favoriete kerstliedje?

Wow dat is een lastige vraag, ongelooflijk.
Oke dan noem ik er twee of misschien drie...
De eerste is "Er is een kindeke geboren op aard" Dat liedje mocht ik samen met mijn zusje zingen toen we nog klein waren tijdens het kerstconcert wat onze moeder gaf samen met het kwartet waarin zij zong. We zongen dat in een heel klein oudkatholiek kerkje. Dat was heel erg bijzonder. Dat vond ik toen al. Dat liedje is elk jaar terug gekomen en heb ik in de afgelopen jaren weer elke kerk met onze kinderen gezongen.
Het tweede nummer is "Ere zij God" Dat vind ik zo machtig om met een volle kerk te zingen! daar krijg ik elke keer weer kippenvel en tranen van in mijn ogen. 
En laat ik dan als derde de hele cd van casting crowns maar noemen of van kutless.
https://www.youtube.com/watch?v=sMN04mLd5ag of
https://www.youtube.com/watch?v=vbHH38d1k3w
Prachtige nummers staan er op hun kerst cd. We luisteren er zo graag naar....


Wat vind jij niet kunnen met kerst?
Een gekke vraag in eerste instantie. Wat vind ik niet kunnen...
Wie ben ik om daar iets over te zeggen.
Als ik dan toch iets moet noemen vind ik het niet kunnen als mensen in de kerk komen en daarna de kerk verlaten en dan niet het gevoel hebben gehad dat ze gekend, gezien of gehoord zijn. Dat mensen anoniem binnen komen en het gevoel hebben dat ze ook weer anoniem weg gaan. Dat er niemand is geweest die ze goedemorgen hebben gewenst, Gods zegen, ze uitgenodigd hebben voor het koffiedrinken na de dienst of....
Ik hoop en bidt dat ik daar ook deze kerst weer ogen voor mag hebben. Ogen die mensen zien. Dat ik niet met mezelf of alleen ons eigen gezin bezig ben, maar ook mensen om ons heen zie die misschien alleen zijn. Alleen naar de kerk komen of...
En...
Wat is kerstfeest zonder Jezus. Daar wordt ik intens verdrietig van als men niet weet wat we met kerst vieren of waar kerst om draait. Enkel om eten, gezelligheid, warmte....
Wat is kerst zonder JEZUS!  
https://www.youtube.com/watch?v=7EYVWFZ07-U


Naar welk kerstgerecht kijk je het meeste uit?

Geen idee, niets speciaals eigenlijk.

Wat voor outfit draag je met kerst?

Een jurkje of rokje! Niet een nieuwe want daar hou ik niet van. Mensen die dan perse in het nieuw willen met kerst, ik zie daar het nut niet zo van in. Gewoon een jurkje of rokje uit mijn kast.
Onze kleine diva zal ook een jurkje aan trekken, maar ook een uit de kast net als de jongens. Die trekken vast een blouse aan met colbert (onze oudste zal misschien zijn pak aan trekken) en de middelste met een mooie spijkerbroek. Manlief zal vast in pak kerst doorbrengen. Niet nieuw. Gewoon als onszelf. Niet extreem opgedoft, daar houden we allemaal niet van.

Hoe ziet kerst er over 25 jaar bij jou uit?

Over 25 jaar, wow....  Ik hoop dat Jezus dan al terug is gekomen!
Is dat nog niet zo dan hoop ik kerst te vieren met iedereen die ons lief is. Onze kinderen met aanhang en kleinkinderen, ohh wat zou dat heerlijk zijn. met elkaar bij elkaar. vuurkorf aan of openhaard.

En tot slot: Wat geeft jou nou echt HET kerstgevoel? Heb je een traditie?

Het belletje in de boom is er een van... Als die in de boom hangt begint de kerstperiode.
En het Ere zij God in de kerk. Dat vind ik echt het ultieme kerstgevoel.
Maar ook de warme chocomel met slagroom na de kerstnachtdienst, het wakker worden en de kinderen wekken met goedemorgen, opstaan... Jezus is geboren! Het samen genieten onder een kleedje met elkaar, van een mooie film.


Deze "tag" kreeg ik van Ilse.

Wil je haar antwoorden lezen kijk dan op:
http://uitmijnkeukentje.blogspot.nl/2015/11/kerst-voorbereidingen-tag-kerst15.html


Ik heb er over na gedacht, maar ga m niet doorgeven.

Niet omdat ik het niet wil, maar omdat degene van wie ik de blog lees hem al  hadden gekregen en dus af vielen. Ik ga niet zoeken naar iemand...
Het is goed zo....

Liefs Zus en Trijntje




1 opmerking:

  1. Wat een mooie antwoorden! En Veel herkenning! Leuk dat je meedeed!
    Liefs ilse

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter ....